Vážení zákazníci, pro firemní nákupy (nákup na IČO, DIČ) je potřeba se nejdříve zaregistrovat. Nákup na IČO bez registrace není umožněn.

Tento týden u nás probíhá DOPRAVA ZDARMA. Více informací naleznete zde.

Víte, co musíte jako zaměstnavatel dodržet při evakuaci pracoviště?

Zazní alarm, zaměstnanci se vydávají k nouzovým východům a celá firma se postupně odebírá na určená místa. Víte, co všechno musíte jako zaměstnavatel v takové situaci zajistit, abyste splnili všechny právní předpisy?





Ať už pořádáte rutinní nácvik evakuace nebo se jedná o kritickou situaci, musíte jako zaměstnavatel pamatovat na řadu předpisů. V opačném případě vám hrozí nejen postih, ale může dojít k ohrožení zdraví nebo života vašich zaměstnanců. Co potřebujete vědět, aby vše proběhlo hladce a v souladu s platnou legislativou?

Co žádá zákon
Ze zákona máte hned několik povinností. Na pracovišti musíte přijmout opatření, která zajistí hladký průběh evakuace. Mezi ně například patří zavedení pravidla, že v případě alarmu musí zaměstnanci okamžitě přerušit práci a vydat se do bezpečí. Na evakuaci musí být zaměstnanci připraveni kdykoliv a vy určíte klíčové osoby, které budou zajišťovat hladký průběh celé akce. Stejně tak musíte vyškolit dostatek pracovníků v oblasti první pomoci a určit zaměstnance, jejichž úkolem bude přivolání záchranné služby, hasičů a policie.

Evakuační cesty
S hladkým průběhem celé evakuace souvisí i dostatečně a řádně označené únikové cesty. Tyto cesty nesmí být blokovány žádnými předměty a evakuační dveře musí jít kdykoliv otevřít ve směru úniku. Jako únikové cesty zvolte ty nejkratší a řádně je osvětlete.

Hasicí prostředky a jejich revize
Podle velikosti a typu pracoviště musíte zajistit příslušný počet hasicích přístrojů. Přístroje je nutné pravidelně revidovat a v případě jejich použití či zastarání nahradit novými. Každý zaměstnanec musí vědět, jak s hasicím přístrojem správně zacházet. To se dozví na vašem firemním školení. Od věci není vybavení vašich zaměstnanců pracovními oděvy, přilbami, pracovními rukavicemi a podobně. Konkrétní výběr bezpečnostních pomůcek se odvíjí od charakteru vašeho pracoviště a jeho náchylnosti k rizikovým situacím.

Školení první pomoci nad rámec
Zamyslete se, zda má u vás smysl vyškolit více zaměstnanců v poskytování první pomoci. Zejména ve výrobě a v řadě manuálních profesí má toto opatření svůj účel: takto připravené pracovníky oceníte nejen při evakuaci pracoviště, ale i při úrazech v běžném provozu. Mohou vám být tak užiteční dvojnásob.

Kde se dozvíte více
Pokud si chcete nastudovat další detaily v oblasti evakuace pracoviště, hledejte přímo v zákoně. Evakuace pracoviště se řídí zákoníkem práce, § 102 odst. 6 zákona č. 262/2006 Sb. Pokud si ale nejste jistí, vždy se poraďte s odborníky nebo s firmami, které poskytují školení v oblasti bezpečnosti práce a požární ochrany.



Pokud dodržíte všechny tyto zásady a budete pravidelně školit své zaměstnance, nemusíte se kritické situace vůbec obávat. Vaši zaměstnanci navíc ocení takové pracovní prostředí, v němž se mohou spoléhat na stoprocentní ochranu své bezpečnosti.

Související články:

Několik pravidel, jak účinně připravit pracoviště po výjimečné události

Víte, kdy máte nárok na získání pracovního oděvu od zaměstnavatele?

Historie bezpečnosti práce: Za zranění na pracovišti se tvrdě trestalo

Kdo zajišťuje požární ochranu na pracovišti a jak ji správně dodržovat

Jaká práva a povinnosti má zaměstnanec a zaměstnavatel u pracovního úrazu

Jak účinně zvýšit bezpečnost na pracovišti díky mobilním aplikacím

Vše o školení řidičů manipulační techniky: Proč je vhodné a jak ho zařídit

Seznamte se s trendy v bezpečnosti práce: Co vás čeká v roce 2020?

Změny v certifikacích dle nového nařízení EU 2016/425