Jak na bezpečné pájení kovů? Vezměte si na pomoc plynovou letlampu
Pájení kovů není raketová věda. Zvládnete ho i doma v garáži. Pájecí či letovací lampy, mnohem známější pod svým zkráceným názvem letlampy, jsou bezpečné a perfektní spoje s nimi vytvoříte raz dva. Jak na to?
Souprava na pájení a opalování by neměla chybět v dílně žádného nadšeného kutila ani profesionála. Nejenže opálí staré nátěry, ale navíc spojí i kovové materiály. Pro domácí použití jsou nejpraktičtější právě plynové letlampy. Nejedná se o žádnou novinku: techniku pájení používali již Keltové.
Jaký je rozdíl mezi letlampou, páječkou a pájkou
Plynové letlampy umožňují měkké pájení při teplotách 300 až 350 °C. Bez problémů tak šetrně spojí většinu kovů a slitin. Pořídit si můžete i letlampy na tvrdé pájení, kde teplota dosahuje kolem 1000 °C. Takto vysoké teploty zajistí pevné spojení a změní strukturu kovů, avšak neobejdete se bez zkušeností a patřičného zázemí.
Kromě plynových letlamp pořídíte také elektrické páječky. Abyste se dobrali patřičného výsledku, potřebujete také tavidlo a spojovací slitinu – pájku.
Co je co:
· letování či pájení kovů – technika spojování kovů pomocí snadno tavitelných slitin,
· opalování – odstraňování koroze/původního nátěru teplem s cílem obnovit vzhled,
· plynová letlampa – nástroj na letování kovů s kartuší,
· elektrická páječka – nástroj na letování kovů k připojení do zásuvky,
· pájka – kov nebo slitina určená ke spojování materiálů,
· tavidlo – látka zabraňující oxidaci při pájení.
Stručný postup, se kterým zvládnete pájení levou zadní
Ještě než se do letování kovů pustíte, ujistěte se, že máte správný druh pájky. Na měkké pájení využijete nejčastěji slitiny cínu. Dle druhu se liší také teplota letování.
1. Nejprve najděte vhodné místo v dílně nebo v garáži. Kout můžete obložit například šamotovými cihlami – snížíte tak odvod tepla. Nicméně pro měkké pájení nejsou nutné speciální úpravy prostoru. Nezapomínejte ale větrat.
2. Poté přejděte k přípravě spoje, odstraňte nečistoty a rez. Postačí nahrubo opracovaný povrch.
3. Připravte tavidlo dle návodu. Roztokem potřete očištěné plochy.
4. Upevněte spojované části, tak aby je neposunul tlak plynu. Na spoje dejte vhodnou pájku. Spáru mezi spoji udržte co nejmenší.
5. Nahřejte celé kovové části. Střed plamene držte zhruba 30 mm od nahřívaných částí.
6. Krouživými pohyby zahřívejte přímo místo spoje, dokud nezíská světle až žlutočervenou barvu, a pájka nepokryje celý spoj.
7. Nechte pájku vystydnout a obdivujte spoj jako od profesionála.
Jak se na práci s plynovou letlampou obléct
Přestože letování je bezpečná činnost a zvládnete ji doma v dílně, nepodceňujte ochranné pomůcky. Oceníte zejména rukavice, které umožní pevnější úchop a zabrání popáleninám, nezapomínejte ale ani na ochranné brýle. Abyste neponičili běžné oblečení, sáhněte po montérkách nebo jiném pracovním oděvu. Pokud se pouštíte do tvrdého pájení, jistotu vám dodá svářečská kukla a kovářská zástěra.
Souprava na pájení a opalování by neměla chybět v dílně žádného nadšeného kutila ani profesionála. Nejenže opálí staré nátěry, ale navíc spojí i kovové materiály. Pro domácí použití jsou nejpraktičtější právě plynové letlampy. Nejedná se o žádnou novinku: techniku pájení používali již Keltové.
Jaký je rozdíl mezi letlampou, páječkou a pájkou
Plynové letlampy umožňují měkké pájení při teplotách 300 až 350 °C. Bez problémů tak šetrně spojí většinu kovů a slitin. Pořídit si můžete i letlampy na tvrdé pájení, kde teplota dosahuje kolem 1000 °C. Takto vysoké teploty zajistí pevné spojení a změní strukturu kovů, avšak neobejdete se bez zkušeností a patřičného zázemí.
Kromě plynových letlamp pořídíte také elektrické páječky. Abyste se dobrali patřičného výsledku, potřebujete také tavidlo a spojovací slitinu – pájku.
Co je co:
· letování či pájení kovů – technika spojování kovů pomocí snadno tavitelných slitin,
· opalování – odstraňování koroze/původního nátěru teplem s cílem obnovit vzhled,
· plynová letlampa – nástroj na letování kovů s kartuší,
· elektrická páječka – nástroj na letování kovů k připojení do zásuvky,
· pájka – kov nebo slitina určená ke spojování materiálů,
· tavidlo – látka zabraňující oxidaci při pájení.
Stručný postup, se kterým zvládnete pájení levou zadní
Ještě než se do letování kovů pustíte, ujistěte se, že máte správný druh pájky. Na měkké pájení využijete nejčastěji slitiny cínu. Dle druhu se liší také teplota letování.
1. Nejprve najděte vhodné místo v dílně nebo v garáži. Kout můžete obložit například šamotovými cihlami – snížíte tak odvod tepla. Nicméně pro měkké pájení nejsou nutné speciální úpravy prostoru. Nezapomínejte ale větrat.
2. Poté přejděte k přípravě spoje, odstraňte nečistoty a rez. Postačí nahrubo opracovaný povrch.
3. Připravte tavidlo dle návodu. Roztokem potřete očištěné plochy.
4. Upevněte spojované části, tak aby je neposunul tlak plynu. Na spoje dejte vhodnou pájku. Spáru mezi spoji udržte co nejmenší.
5. Nahřejte celé kovové části. Střed plamene držte zhruba 30 mm od nahřívaných částí.
6. Krouživými pohyby zahřívejte přímo místo spoje, dokud nezíská světle až žlutočervenou barvu, a pájka nepokryje celý spoj.
7. Nechte pájku vystydnout a obdivujte spoj jako od profesionála.
Jak se na práci s plynovou letlampou obléct
Přestože letování je bezpečná činnost a zvládnete ji doma v dílně, nepodceňujte ochranné pomůcky. Oceníte zejména rukavice, které umožní pevnější úchop a zabrání popáleninám, nezapomínejte ale ani na ochranné brýle. Abyste neponičili běžné oblečení, sáhněte po montérkách nebo jiném pracovním oděvu. Pokud se pouštíte do tvrdého pájení, jistotu vám dodá svářečská kukla a kovářská zástěra.