Co je audit bezpečnosti práce? Jde o alfu i omegu fungování vaší firmy
Zajištění bezpečného pracoviště je zodpovědností zaměstnavatele, a to nejen z důvodu dodržení platné legislativy, ale i kvůli dostatečné ochraně zaměstnanců. Kromě zajištění ochranných oděvů a pomůcek musí zaměstnavatel respektovat spoustu dalších zákonných nařízení.
Pravidla bezpečnosti práce se zásadně liší podle typu podniku. V administrativní firmě se setkáte s diametrálně odlišnými riziky, než ve výrobním podniku. A právě audit BOZP posuzuje stav bezpečnostních předpisů konkrétní firmy. Jak probíhá a co firmě přináší?
Prověrka BOZP
Zákon tento audit označuje jako prověrku BOZP. Ta se zabývá podrobnou analýzou firemních procesů a pomáhá firmě nastavit vhodný systém bezpečnosti.
Cílem každého auditu je mimo jiné včasné upozornění na bezpečnostní rizika, odstranění těch odhalených a celkové zvýšení bezpečnosti práce zaměstnanců.
Vstupní audit: Cenné informace o stávající situaci
Vstupní audit slouží ke zjištění aktuálního stavu firmy nebo pobočky z hlediska bezpečnosti práce. Výsledek této prověrky se využívá jako podklad ke zpracování dokumentace BOZP, podle níž se bude dané pracoviště řídit.
Tento typ prověrky mapuje bezpečnost práce v souvislosti se všemi procesy, které ve firmě probíhají. Součástí auditu bývá například inspekce pracoviště, dotazníky zaměstnancům i prohlídky protokolů, získaných z úřadu práce a dalších institucí.
Velké a malé audity: Důležitá je pravidelnost
Zákon firmám ukládá povinnost pravidelně – alespoň jedenkrát ročně – provádět větší bezpečnostní audit. To platí i při každé větší změně organizace pracoviště (například stěhování pobočky). Menší interní audity se konají několikrát za rok.
Opakované audity se mohou jevit zbytečné, ale mají svůj jasný důvod: na pracovišti se totiž postupem času objevují nová rizika, na něž je třeba neustále reagovat, aby byla bezpečnost práce zajištěna kontinuálně.
Velký audit a jeho obsah
Součástí větších auditů bývá kontrola plnění předepsaných norem a požadavků BOZP, prohlídka technického vybavení a v některých firmách například i dechové zkoušky na alkohol.
Posuzuje se celková bezpečnost pracoviště a jednotlivých činností. Při auditu se také nahlíží do dokumentace BOZP a v případě potřeby se upravuje.
Po auditu: Čas na úpravy dokumentace
Výsledky auditu slouží jako podklad aktualizace dokumentace BOZP. Do ní se zařazují nově odhalená rizika a zapracovává se aktualizovaná legislativa. Po auditu se podle potřeby upraví i stávající pracovní postupy tak, aby byly ještě bezpečnější. Součástí výsledků může být návrh optimálního používání OOPP podle kategorií práce a konkrétních vykonávaných činností na daném pracovišti.
Auditor zhodnotí, zda používáte vhodné ochranné pomůcky a pracovní oděvy, nebo je třeba některé vybavení dokoupit či vyměnit za nové. Může se to týkat oděvů, ochranných brýlí, štítů, přileb, chráničů sluchu, pracovní obuvi a dalšího vybavení.
Interní nebo externí auditoři?
Ve větších firmách se o audity starají specializovaní zaměstnanci; menším firmám se toto řešení většinou nevyplatí. Pro ně je lepší volbou specializovaná firma, jež se kompletně postará o audit, jeho výstupy a doporučení do další praxe.
Kvalifikovaný auditor se dobře orientuje ve složité problematice a má přehled o platné legislativě. Díky tomu odhalí i skrytá nebezpečí a odborně vyhodnotí všechna rizika. Tím – hlavně menší firmě –ušetří finance i čas.
Audit bezpečnosti práce je nutný z hlediska zákona, ale je žádoucí i z pohledu lidského. Každá firma chce fungovat bezpečně, vyhnout se zbytečným postihům za nevhodně zvolené ochranné pomůcky a oděvy nebo nedodržení legislativy a svým zaměstnancům umožnit práci v bezpečném prostředí.
Související články
Kde všude použít výstražné cedule a bezpečnostní značení? Poradí vám zákon
Pracuje se ve vaší firmě i v noci? Seznam opatření, která musíte učinit
Kategorizace prací a rizika na pracovišti
Víte, jaká je povolená maximální a minimální teplota na pracovišti?
Kdy je zaměstnavatel povinen poskytovat pitný režim a ochranné nápoje?
Co byste měli vědět o plánu BOZP. Kdo má oprávnění ho zpracovat?
Pravidla bezpečnosti práce se zásadně liší podle typu podniku. V administrativní firmě se setkáte s diametrálně odlišnými riziky, než ve výrobním podniku. A právě audit BOZP posuzuje stav bezpečnostních předpisů konkrétní firmy. Jak probíhá a co firmě přináší?
Prověrka BOZP
Zákon tento audit označuje jako prověrku BOZP. Ta se zabývá podrobnou analýzou firemních procesů a pomáhá firmě nastavit vhodný systém bezpečnosti.
Cílem každého auditu je mimo jiné včasné upozornění na bezpečnostní rizika, odstranění těch odhalených a celkové zvýšení bezpečnosti práce zaměstnanců.
Vstupní audit: Cenné informace o stávající situaci
Vstupní audit slouží ke zjištění aktuálního stavu firmy nebo pobočky z hlediska bezpečnosti práce. Výsledek této prověrky se využívá jako podklad ke zpracování dokumentace BOZP, podle níž se bude dané pracoviště řídit.
Tento typ prověrky mapuje bezpečnost práce v souvislosti se všemi procesy, které ve firmě probíhají. Součástí auditu bývá například inspekce pracoviště, dotazníky zaměstnancům i prohlídky protokolů, získaných z úřadu práce a dalších institucí.
Velké a malé audity: Důležitá je pravidelnost
Zákon firmám ukládá povinnost pravidelně – alespoň jedenkrát ročně – provádět větší bezpečnostní audit. To platí i při každé větší změně organizace pracoviště (například stěhování pobočky). Menší interní audity se konají několikrát za rok.
Opakované audity se mohou jevit zbytečné, ale mají svůj jasný důvod: na pracovišti se totiž postupem času objevují nová rizika, na něž je třeba neustále reagovat, aby byla bezpečnost práce zajištěna kontinuálně.
Velký audit a jeho obsah
Součástí větších auditů bývá kontrola plnění předepsaných norem a požadavků BOZP, prohlídka technického vybavení a v některých firmách například i dechové zkoušky na alkohol.
Posuzuje se celková bezpečnost pracoviště a jednotlivých činností. Při auditu se také nahlíží do dokumentace BOZP a v případě potřeby se upravuje.
Po auditu: Čas na úpravy dokumentace
Výsledky auditu slouží jako podklad aktualizace dokumentace BOZP. Do ní se zařazují nově odhalená rizika a zapracovává se aktualizovaná legislativa. Po auditu se podle potřeby upraví i stávající pracovní postupy tak, aby byly ještě bezpečnější. Součástí výsledků může být návrh optimálního používání OOPP podle kategorií práce a konkrétních vykonávaných činností na daném pracovišti.
Auditor zhodnotí, zda používáte vhodné ochranné pomůcky a pracovní oděvy, nebo je třeba některé vybavení dokoupit či vyměnit za nové. Může se to týkat oděvů, ochranných brýlí, štítů, přileb, chráničů sluchu, pracovní obuvi a dalšího vybavení.
Interní nebo externí auditoři?
Ve větších firmách se o audity starají specializovaní zaměstnanci; menším firmám se toto řešení většinou nevyplatí. Pro ně je lepší volbou specializovaná firma, jež se kompletně postará o audit, jeho výstupy a doporučení do další praxe.
Kvalifikovaný auditor se dobře orientuje ve složité problematice a má přehled o platné legislativě. Díky tomu odhalí i skrytá nebezpečí a odborně vyhodnotí všechna rizika. Tím – hlavně menší firmě –ušetří finance i čas.
Audit bezpečnosti práce je nutný z hlediska zákona, ale je žádoucí i z pohledu lidského. Každá firma chce fungovat bezpečně, vyhnout se zbytečným postihům za nevhodně zvolené ochranné pomůcky a oděvy nebo nedodržení legislativy a svým zaměstnancům umožnit práci v bezpečném prostředí.
Související články
Kde všude použít výstražné cedule a bezpečnostní značení? Poradí vám zákon
Pracuje se ve vaší firmě i v noci? Seznam opatření, která musíte učinit
Kategorizace prací a rizika na pracovišti
Víte, jaká je povolená maximální a minimální teplota na pracovišti?
Kdy je zaměstnavatel povinen poskytovat pitný režim a ochranné nápoje?
Co byste měli vědět o plánu BOZP. Kdo má oprávnění ho zpracovat?