Vážení zákazníci, pro firemní nákupy (nákup na IČO, DIČ) je potřeba se nejdříve zaregistrovat. Nákup na IČO bez registrace není umožněn. Důvod registrace pro potřeby firemního nákupu je ověření IČO a DIČ s následným správným přenesením údajů do Vašeho daňového dokladu.

Kdo zajišťuje požární ochranu na pracovišti a jak ji správně dodržovat

Požární ochrana na pracovišti – známá rovněž pod zkratkou PO – zahrnuje veškeré náležitosti, které stanovuje zákon. Tyto náležitosti se liší podle zaměření společnosti a také dle její pracovní činnosti.
Požární ochranu můžete zajišťovat buď svépomocí, nebo si na pomoc přizvat dodavatelskou firmu. Předpisy požární ochrany musí dodržovat všichni bez ohledu na to, zda se jedná o fyzickou či právnickou osobu. Co všechno požární ochrana na pracovišti zahrnuje?



Za požární ochranu na pracovišti zodpovídá každý zaměstnavatel nebo podnikatel a to bez ohledu na druh činnosti, kterou vykonává. V případě výkonu práce v pronajatých prostorách je za PO odpovědný zaměstnavatel. Pronajímatel však má povinnost plnit požadavky požární ochrany ve všech společně využívaných prostorách daného objektu. Důležitým dokumentem je v tomto případě nájemní smlouva, jež vymezuje odpovědnost za plnění povinností při zajištění bezpečnosti pronajatého prostoru.

Odborníci na požární ochranu
Zajištění požární ochrany může zaměstnavatel provést svépomocí, což znamená, že si v dané problematice vyškolí pracovníka. Může se však rozhodnout i pro spolupráci s dodavatelskou firmou, jež je schopná zajistit kompletní nebo částečný servis požární ochrany.

Na úseku prevence požární ochrany jsou 3 stupně odborné způsobilosti, které vycházejí z kategorií činností, jež firma provozuje.

1. Preventista – uplatní se ve společnosti se zařazením do kategorie činnosti bez zvýšeného požárního nebezpečí.

2. Technik – zaměstnavatel jej potřebuje v případě, že se druh vykonávané činnosti řadí do kategorie se zvýšeným požárním nebezpečím.

3. Odborně způsobilá osoba – působí tam, kde je kategorie činnosti s vysokým požárním nebezpečím.

Každý z těchto odborníků musí splnit určitý stupeň školení. Preventista musí absolvovat odbornou přípravu, technik složit zkoušku před komisí ministerstva vnitra a odborně způsobilá osoba musí rovněž složit zkoušku před komisí MV ČR a případně splňovat další kvalifikace podle § 11 zákona o PO.

Desatero požární bezpečnosti
Každý zaměstnavatel by se měl držet jednoduchých zásad, jak předejít nešťastné události na pracovišti.

1. Únikové cesty a nouzové východy by měly být vždy náležitě označeny a vždy průchodné.

2. Hasicí přístroje, ochranné pomůcky a další bezpečnostní zařízení musí být umístěny tak, aby se daly rychle použít.

3. Vždy je potřeba dodržovat instrukce a doporučení, které se vážou k požární bezpečnosti výrobků, činností a technologických provozů.

4. Pracoviště a další potřebná místa musí být vybavena bezpečnostními značkami, příkazy, zákazy a pokyny.

5. V pravidelně stanovených lhůtách provádět preventivní požární prohlídky.

6. Odstranit a provést patřičná opatření v případě zjištění závad.

7. Chovat se tak, aby k požáru nedošlo.

8. Spolupracovat se specialisty v oboru požární ochrany.

9. Řídit se instrukcemi stanovenými dokumentací požární ochrany.

10. Věnovat pozornost schvalování dokumentace požární ochrany.

Požár může vzniknout i na pracovištích se špičkovou protipožární ochranou, proto je vždy důležité, aby se úrovně zajištění požární ochrany správně doplňovaly.


Související články:

Několik pravidel, jak účinně připravit pracoviště po výjimečné události

Víte, kdy máte nárok na získání pracovního oděvu od zaměstnavatele?

Historie bezpečnosti práce: Za zranění na pracovišti se tvrdě trestalo

Jaká práva a povinnosti má zaměstnanec a zaměstnavatel u pracovního úrazu

Jak účinně zvýšit bezpečnost na pracovišti díky mobilním aplikacím

Vše o školení řidičů manipulační techniky: Proč je vhodné a jak ho zařídit

Víte, co musíte jako zaměstnavatel dodržet při evakuaci pracoviště?

Seznamte se s trendy v bezpečnosti práce: Co vás čeká v roce 2020?

Změny v certifikacích dle nového nařízení EU 2016/425